28 Ocak 2013 Pazartesi

Anna and the King (Genç Kız ve Kral) (1999)

Genç Kız ve Kral

Geçen aylarda aldığım Jodie Foster film setini neredeyse bitirdim fakat Oscar adaylarını yazmaktan fırsat yakalayamıyorum. Gene de araya Genç Kız ve Kral’ı sıkıştırmak istedim. Yönetmen koltuğunda Andy Tennant’ın oturduğu film, yaşanmış bir hikayeden perdeye aktarılmıştır. Margaret Landon’ın “Anna and the Kind of Siam” adlı eserinden Steve Meerson ve Peter Krikes uyarlamıştır. Konu daha önceden 1946 yılında da çekilmiş. 148 dakikalık dramın baş rollerinde Jodie Foster, Chow Yun-fat, Bai Ling, Tom Felton yer alıyorlar. ABD yapımının bütçesi 92 milyon $’ken, hasılatı 114 milyon $’dır.

Anna, eşinin ölümüyle oğlunu alıp kimsenin cesaret edemeyeceği yolculuğa çıkar. Adını bile duymadığı bir ülkeye, kralın çocuğuna öğretmenlik yapmak için gider. Hayli katı yönetim içine düşen Anna, İngiliz özgürlüğüyle yaşadığından başta çok sıkıntı çeker ve kralla karşı karşıya gelir. Zaman her şeyin ilacı olacak mı diye beklemektedir.

Çekimleri Malezya’da gerçekleşen projeyi görsel güzellik olarak sınıflandırabiliriz. Mekan, dekor, kostüm detayları hayli ilgi çekicidir. Sadece dönemin kostümleri göz kamaştırmıyor. Malezya’nın eşsiz manzarası, Siam ülkesinin gelenek göreneklerine göre düzenlenen evin ihtişamı harika yansıtılıyor. Sırf bu güzellikleri görmek için bile seyredilmesi gerektiğine inanıyorum. Sürenin uzunluğuna rağmen çok sıkıcı olmayan, akıcı bir anlatım var. Hani biraz daha kısa olsaydı keyifle sonlanabilirdi. Zaman zaman yapılan esprili diyaloglar, katı yönetim ve çetrefilli hayata rağmen öyküye renk katıyor. Yani senaryo ve kurgu geçer not alıyor. Biyografi olduğunu düşününce de Anna’nın cesareti alkışı hak eder cinsten. Temiz ve net görüntüsü seyirliği kolaylaştırıyor. Ülkenin geleneklerine, iklimlerine göre canlı renk kullanımı dikkat çekiyor. Tabi bir de yönetimin katılığına değinmek gerekiyor. Hayli ürkütücü sahneler var. Yaşanılanlara üzülmeden edemiyorsunuz.
Rotten Tomatoes’tan 51, IMDB’den de 6.5 alan filme gelen eleştiriler orta hallidir. En iyi sanat yönetmeni ve kostümde Oscar adayı olmuştur. Gösterime girdiği dönemde Tayland’da epey sorunlar çıktı. Ülkenin katı yönetimini aktardığı için gösterimi yasaklandı. Projede beni rahatsız eden tek nokta süre uzunluğuna rağmen ülkenin siyasi ve sosyal yapısıyla kralın evinde yaşananların arasında kalmasıdır. Filmde hedef ülke yönetimi mi yoksa Anna’nın hayatı mı, karar verilememiş. Film bittikten sonra ne için seyredildiği ortada kalıyor.

Jodie Foster’dan “The Beaver”da bahsettiğim için Chow Yun-fat’a geçmek istiyorum. 1955 Honk Kong doğumlu oyuncu, televizyon dizi/filmleri dışında 90’dan fazla sinema filminde yer almıştır. 38 yıllık kariyerine bu kadar çok proje sığdırması imrendiriyor. “Pirates of the Caribbean: At World’s End” filmindeki Captain Sao Feng olarak da hatırlayabilirsiniz. Hong Kong Film Ödüllerinde pek çok adaylık kazanmıştır.

Not: Filmin Türkçe'ye çevrilişinde tekrar bir hayranlık duydum. Çocuğu olan koca kadını "genç kız" olarak gösteriyor. Algıda da sorun yaşatıyor izlemeden.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...