“Sis ve Gece”den sonra Ahmet Ümit’in bir sinema uyarlamasını daha
duymak dikkatimi çekmişti. Mart 2012’de gösterime giren dram, Türk sinemasında
görmeye pek alışık olmadığımız bir konuya değiniyor. Yönetmen koltuğunda oturan
Ersan Arsever, ayrıca kitabın uyarlamasını da yapmaktadır. 105 dakikalık
projenin baş rollerinde Cem Davran, Merve Dizdar, Gün Koper, Rıza Akın, Ali
Sürmeli, İpek Tenolcay yer alıyorlar.
Bir üniversitede araştırma
görevlisi olan Süha, şiddetli yağmur yağan bir gecede kaza yapar ve arabasıyla mezarlığa doğru takla atar. Uyandığında en yakındaki terk edilmiş görünen köye
gider. Evlerden birinden ses gelir ve oraya yönelir. Karşılaştığı manzara
dikkatini öyle çeker ki hem 1970lerin sonrası ve 12 Eylül Darbesi zamanındaki
geçmişine gider, hem de hiç bilmediği bir dünyaya yelken açar.
İki farklı karakterin hayatının
anlatıldığı projede, İsmail’inkine yer verildiği bölümlerde mistik hava
ağırlıklı müzik oldukça dikkat çekiyor. İsmail’in hayatını öğrenirken Süha’nın duyduğu
merak, müzikle beraber sizin de heyecanlandırıyor. Filmi seyrettikten sonra
aklıma gelen ilk şey, kitabı okumak oldu. Uyarlamanın başarısını okuyuculara
bırakmak gerekse de Ahmet Ümit’in projenin her aşamasında danışmanlık
görevini üstlenmesi, başarının bir ipucusu sayılabilir. Olayların oldukça
karışık ve birbirine geçişli olduğu aşikar; hem dönem olarak, hem kültürel
olarak farklı dünyaları harmanlamaya çalışmışlar. Neyse ki kafa karışıklığı
yaşatmıyor. Bunda da kurgunun etkisi öne çıkıyor. Mekan, dekor, kostüm özenle seçilmiştir. İsmail’in hayatının anlatığı bölümlerde Tokat’ın
bir köyü kullanılmıştır. 1970-1980 dönemlerinde Süha’nın hayatının anlatıldığı
bölümlerde ise kostümler daha ön plana çıkıyor. Tabi köydeki halkın kıyafetleri
kadar ilgi çekici değil! Görüntü teknolojisi ise böyle bir dram için gayet
başarılı, hatta beklenenden daha iyi denilebilir.
Alevilerin dünyasını, kültürünü,
yaşam tarzını bilmeyenler için eğitici/öğretici sahneler göz kamaştırıyor. Eğer
çok bilginiz yoksa anlamak da güçleşebiliyor. İsmail’in Alevi inancına göre
karşı karşıya geldiği zorlukta mantık aramadan duramıyorsunuz. Diğer yandan
vazgeçilemeyen kurallar herkesin belini büküyor. Film bittiğinde Aleviler ile
ilgili (doğruluğunu bilmesem de) belgesel kıvamında (etkileyici diyaloglar
sağolsun) bazı şeyleri öğrenmiş oluyorsunuz. Seyretmenin sanırım en büyük
artılarından biri de budur.
Senaryoya gelindiğinde, bir kurgu
harikasını ve gizemli sonu görebilirsiniz. Arsever (ve tabi ki Ahmet Ümit) sonu
seyirciye bırakıyor; istediğiniz gibi yorumlayabilmeniz için. Bir yanda
Aleviler’i keşfetmek için yolculuğa çıkarken, bir yandan 12 Eylül’ün
etkileriyle karşılaşıyorsunuz. Bir yanda dini inancını öğretilenlerle
sınırlandırmayan İsmail, bir yanda siyasi görüşü için özel hayatını dahi arka plana
atmayı kabullenen Süha. İkisini birleştiren ve hatta aynı kılan ise bu
inançlarıdır. Dini veya siyasi; sonuçta hayatlarını şekillendiriyor.
Karakterlere göz atıldığında ise gayet güzel detaylandırıldığını belirtebilirim.
Süha’nın savaşı, yenilmişliği ve yıllar sonra yaşadığı pişmanlığı duygu dolu
sahnelerle aktarılıyor. Cem Davran, Süha’nın gençliğini canlandırırken biraz
sırıtıyor. Gençleştirme makyajının yetersiz olduğunu düşünüyorum. Orta
yaşlılığını gençliğiyle arasında fark yaratmak adına gereksiz yere abartmışlar.
Diğer yandan, iyi ki gençliğini başkasına oynatmamışlar. Bütünlük sağlaması
açısından doğru bir karar olmuş. İsmail karakterini ise, inancını ve bu uğurda her şeyden herkesten vazgeçişini anlamak pek kolay değil. Aslında Arsever’in
amacı da bunu anlatmak olduğunu sanmıyorum. Nasıl Süha’nın siyasi görüşü uğruna her şeyi feda ettiğine bir açıklama getirilmiyorsa İsmail için de aynı şey
geçerli. Biraz soru işaretleriyle bırakmak en doğru seçim çünkü insanların bunu
yaşamadan yorumlaması pek mantıklı gelmiyor. Gülizar ve Demet'i aynı oyuncunun canlandırması ise Süha ve
İsmail’i harika birleştiriyor. Süha ve İsmail’i aynı oyuncunun oynaması yerine
yan karakterleri aynı oyuncunun canlandırması iki hikayeyi bütün kılmak adına
çok isabetli bir seçim görünüyor.
Genç oyuncular Gün Koper ve Merve
Dizdar’ın performansları göz kamaştırıyor. Özellikle Merve Dizdar çok
inandırıcı ve başarılı geldi. Ünlü oyuncu Macit Koper’in oğlu Gün Koper ise
zorlu bir karakterin altından kalkarak genç yeteneklerin arasından hızlıca
sıyrılıyor. Yan karakterlerden Ali Sürmeli pek çok rolündeki gibi ideal bir
seçim olduğunu gösteriyor. Filmin kilit ismi Cem Davran ise asıl yükü kaldırıyor.
1964 İstanbul doğumlu Davran, sinema ve dizi oyunculuğu yanında babası gibi
tiyatrocudur. İstanbul Şehir Tiyatrosu başta olmak üzere pek çok oyunda rol alan Davran, televizyon dünyasında “Ruhsar” dizisiyle öne çıkmıştır. Ardından “Şaşıfelek Çıkmazı” başta olmak üzere pek çok dizinin aranan
oyuncusu olmuştur. Sinemaya ise 1978’te adım atarak hatırda kalan rolleri
canlandırmıştır. “Varyemez”deki
Oktay, “Kahpe Bizans”taki Yetiş Bey,
Gavur Bey, Gezer Bey, “Balalayka”daki
Hasan unutulmaz performanslarıdır. Tabi tüm bunların yanında sunucu kimliğiyle
de başarısına başarı katmıştır. Bir Ses Böler Geceyi’de mimikleri, hareketleri
ve oyunculuk kimliğiyle harika bir performans sergiliyor. Tecrübe bu olsa gerek.
Gençliğinden çok orta yaş Süha’ya daha da yakınlaşabiliyorsunuz. İçinde kopan
fırtınayı, pişmanlıkları, yaşanamamışlıkları Süha’yla beraber paylaşıyorsunuz.
Bunu sağlayan da elbette Cem Davran’dır.
Filmin ismi çok hoşuma gitti, kitabın yazarına tebrikler. ehehe.
YanıtlaSilMerak ettim, Alevilik belgeseli havasındaki bu filmi.
Alevilik belgeseli değil aslında. Bazı sahnelerde diyaloglar arasında bilgi verilmesi hoşuma gitti benim.
SilFilmi seyredenlerin kitabı daha çok merak edeceğine inanıyorum :)
Ne yazıkki kaliteli bir romanın kaliteli olmayan bir filmi daha. Filmde bir kültürün, bir yaşam biçiminin, bir inanınışın anlatımı var ve sırf bu yüzden izlenmesini isterim. Filmde bazı genel yanlışların, önyargıların çok net şekilde açıklamaları da var.
YanıtlaSilRomanı okumadım fakat filmin kaliteli olmadığına pek katılmıyorum. İzlediğim nice Türk filmleri arasında seyretmeye, araştırmaya, yazmaya değer bir proje olmuş.
Sil